Page 6 of 6

Re: Päivän knoppi

Posted: 01 May 2017 20:46
by JCay
Rontti wrote:
01 May 2017 00:06
JCay wrote:
30 Apr 2017 15:39
Rontti wrote:
29 Apr 2017 21:09
Mikä erottaa laivan ja veneen? On isoja veneitä ja pieniä laivoja tai pieniä veneitä ja isoja laivoja. Kulkupelissä on kuitenkin yksi määräävä tekijä, joka määrittelee sen laivaksi eikä veneeksi.
Esim. laiva kallistuu vasemmalle( paapuuri) käännyttäessä oikealle, kun taas vene kallistuu samaan suuntaan mihin käännytään.
Heh, melko hyvä :) mutta ei. Kyseessä on ihan kulkuvälineen rakenteisiin liittyvä homma.
No tästä kun ei taida oikein olla virallisempaa, koskaan, kenelläkään. Niin heitetään sit että pituus, olikos se 24 metriä mistä pidemmät tarvii laivurin paperit?

Re: Päivän knoppi

Posted: 11 May 2017 05:45
by Rontti
JCay wrote:
01 May 2017 20:46
Rontti wrote:
01 May 2017 00:06
JCay wrote:
30 Apr 2017 15:39


Esim. laiva kallistuu vasemmalle( paapuuri) käännyttäessä oikealle, kun taas vene kallistuu samaan suuntaan mihin käännytään.
Heh, melko hyvä :) mutta ei. Kyseessä on ihan kulkuvälineen rakenteisiin liittyvä homma.
No tästä kun ei taida oikein olla virallisempaa, koskaan, kenelläkään. Niin heitetään sit että pituus, olikos se 24 metriä mistä pidemmät tarvii laivurin paperit?
Niinkin simppeli, että laivassa on korsteeni.. eli savupiippu. Vene rykii pakokaasut johonkin toisaalle, niinkun veden alle tai kyljistä..phyi.

Tästä tulikin taas mieleen tarina. Joskus taas siellä samaista valtiota palvellessa, saatiin harjotus, että mies pitää pelastaa vedestä. No meidän pintapelastaja saatiin hopi hopi veteen ja kaikki meni ok. Se keräs sen nuken sieltä ja alettiin vetään sitä takas laivaan (niissä pelastajissa on köysi, jota me kannella päästetään tai vedetään).. mutta kun tää pintapelastaja sattui olemaan meidän sillonen navigaatioupseeri, joka oli vielä näin meidän kesken melko.. meinasin sanoa vittumainen, mutta jätetään että oli ylimielinen.. niin ihan vahingossa just sillon kun se pääsi kiinni purkin kyljessä olevaan pelastusverkkoon, niin saatoin kiskasta köydestä sen verran, että jäikin roikkumaan köyden varaan just siihen kyljessä olevan pakoputken tuntumaan. Upseeri oli hädässä, eikä muuta voinut kun ilmottaa lähimmälle esimiehelle, joka välitti taas viestiä eteenpäin jnejne.

Näin meidän kesken, siinä ryssän pakokaasussa ei voi hengittää sekuntiakaan ja me pidettiin tän kyrvän naamaa siinä tahallaan. Ei se mihkään siitä päässy, vaikka kovasti sätki. Naama oli niin musta, että vaikee oli pidätellä naurua kun se viimein kannelle sieltä nostettiin kovasti pahoitellen.

Tää kyseinen pitkän linjan upseeri sai muuten kenkää ennekun mä kotiuduin.. mutta kerron siitä taas myöhemmin.

Re: Päivän knoppi

Posted: 11 May 2017 14:34
by JCay
Rontti wrote:
11 May 2017 05:45
JCay wrote:
01 May 2017 20:46
Rontti wrote:
01 May 2017 00:06


Heh, melko hyvä :) mutta ei. Kyseessä on ihan kulkuvälineen rakenteisiin liittyvä homma.
No tästä kun ei taida oikein olla virallisempaa, koskaan, kenelläkään. Niin heitetään sit että pituus, olikos se 24 metriä mistä pidemmät tarvii laivurin paperit?
Niinkin simppeli, että laivassa on korsteeni.. eli savupiippu. Vene rykii pakokaasut johonkin toisaalle, niinkun veden alle tai kyljistä..phyi.

Tästä tulikin taas mieleen tarina. Joskus taas siellä samaista valtiota palvellessa, saatiin harjotus, että mies pitää pelastaa vedestä. No meidän pintapelastaja saatiin hopi hopi veteen ja kaikki meni ok. Se keräs sen nuken sieltä ja alettiin vetään sitä takas laivaan (niissä pelastajissa on köysi, jota me kannella päästetään tai vedetään).. mutta kun tää pintapelastaja sattui olemaan meidän sillonen navigaatioupseeri, joka oli vielä näin meidän kesken melko.. meinasin sanoa vittumainen, mutta jätetään että oli ylimielinen.. niin ihan vahingossa just sillon kun se pääsi kiinni purkin kyljessä olevaan pelastusverkkoon, niin saatoin kiskasta köydestä sen verran, että jäikin roikkumaan köyden varaan just siihen kyljessä olevan pakoputken tuntumaan. Upseeri oli hädässä, eikä muuta voinut kun ilmottaa lähimmälle esimiehelle, joka välitti taas viestiä eteenpäin jnejne.

Näin meidän kesken, siinä ryssän pakokaasussa ei voi hengittää sekuntiakaan ja me pidettiin tän kyrvän naamaa siinä tahallaan. Ei se mihkään siitä päässy, vaikka kovasti sätki. Naama oli niin musta, että vaikee oli pidätellä naurua kun se viimein kannelle sieltä nostettiin kovasti pahoitellen.

Tää kyseinen pitkän linjan upseeri sai muuten kenkää ennekun mä kotiuduin.. mutta kerron siitä taas myöhemmin.
Mistäpä tämän faktan, veneen ja laivan suhteen, olet selvittänyt?

Re: Päivän knoppi

Posted: 12 May 2017 05:43
by Rontti
Näin kertoivat joskus kun palvelin laivalla. Jos on parempaa tietoa, niin otan kyllä vastaan.

Re: Päivän knoppi

Posted: 13 May 2017 00:37
by JCay
Rontti wrote:
12 May 2017 05:43
Näin kertoivat joskus kun palvelin laivalla. Jos on parempaa tietoa, niin otan kyllä vastaan.
Eli yhtä vahvalla pohjalla kun kaikki muutkin väitteet eroista. Vaikuttaa sille että venettä laivasta ei voi erottaa yhdellä asialla.
Yksi vertaus on että laivaan voi laittaa veneen mutta veneeseen ei laivaa. Esim Lappeenrannasta löytyy Camilla laiturista. Painoa 120tKG ja pituutta 35 metriä ja putket perässä, mielestäni enemmän laiva kun vene.

Re: Päivän knoppi

Posted: 13 May 2017 05:22
by Tuuppari
JCay wrote:
13 May 2017 00:37
Rontti wrote:
12 May 2017 05:43
Näin kertoivat joskus kun palvelin laivalla. Jos on parempaa tietoa, niin otan kyllä vastaan.
Eli yhtä vahvalla pohjalla kun kaikki muutkin väitteet eroista. Vaikuttaa sille että venettä laivasta ei voi erottaa yhdellä asialla.
Yksi vertaus on että laivaan voi laittaa veneen mutta veneeseen ei laivaa. Esim Lappeenrannasta löytyy Camilla laiturista. Painoa 120tKG ja pituutta 35 metriä ja putket perässä, mielestäni enemmän laiva kun vene.
Tuota samaa vertausta käytetään maailmallakin. Marine puolella on kuitenkin oma näkemys erosta ja se on paino sekä operointi. Siellä laivaksi luokitellaan alukset jotka painavat yli 500t ja alusta operoimaan vaaditaan miehistö jota johtaa käpitän.

Re: Päivän knoppi

Posted: 13 May 2017 10:03
by plasmis
Tuuppari wrote:
13 May 2017 05:22
Tuota samaa vertausta käytetään maailmallakin. Marine puolella on kuitenkin oma näkemys erosta ja se on paino sekä operointi. Siellä laivaksi luokitellaan alukset jotka painavat yli 500t ja alusta operoimaan vaaditaan miehistö jota johtaa käpitän.
Herr kapitän, jos saan pyytää! :lol:

Re: Päivän knoppi

Posted: 14 May 2017 10:20
by Rontti
NooOOOh.. kun tossa toisessa ketjussa on käyty keskustelua pyssyistä, niin ihan pakko laittaa tänne tämä.

Mikä ero on .223 Remington vs. 5.56x45 NATO kiväärin paukuilla?

Vihjeenä.. molemmat menee ihan ristiin ilman mitään ongelmia.

edit: ja Plasmis EI saa vastata. Joskus kerroin sille tämän kun pelattiin Wildlandsia.

edit2: Googlasin itse aiheesta.. aika paljon diibadaabaa, eikä mitään oikeestaan aiheesta.

Re: Päivän knoppi

Posted: 17 Jun 2017 10:14
by Rontti
Menee ehkä vähän etäälle aiheesta. 5.56:ssa on pieniä muutoksia hylsyn kaulan mittoihin ja kulmiin ja pikkasen paksummat kuoret, jotta se kestää paremmin NATOn vaatimukset korkeammista paineista ja painavammista luodeista ja toimii varmemmin oudoissa tilanteissa.

Tekniikkaan ehkä enemmän liittyen. Mitä eroa on 180 asteen V-moottorilla ja boxer, eli vastaiskumoottorilla? Khyllä, 180 asteen V-koneitakin on joskus tehty ja käytetty.

Re: Päivän knoppi

Posted: 18 Jun 2017 03:01
by plasmis
Rontti wrote:
17 Jun 2017 10:14
Menee ehkä vähän etäälle aiheesta. 5.56:ssa on pieniä muutoksia hylsyn kaulan mittoihin ja kulmiin ja pikkasen paksummat kuoret, jotta se kestää paremmin NATOn vaatimukset korkeammista paineista ja painavammista luodeista ja toimii varmemmin oudoissa tilanteissa.Tekniikkaan ehkä enemmän liittyen. Mitä eroa on 180 asteen V-moottorilla ja boxer, eli vastaiskumoottorilla? Khyllä, 180 asteen V-koneitakin on joskus tehty ja käytetty.
Olen ollut säätämässä 70-lopun Porsche 911 kaasareita. Kaasutin per pytty. Se oli perseestä. Riittääkö tää vastaukseksi sun bokserikyssäriin? :)

Re: Päivän knoppi

Posted: 20 Jun 2017 12:36
by Rontti
plasmis wrote:
18 Jun 2017 03:01
Olen ollut säätämässä 70-lopun Porsche 911 kaasareita. Kaasutin per pytty. Se oli perseestä. Riittääkö tää vastaukseksi sun bokserikyssäriin? :)
Jotakuinnin yhtä paljon kun "Mä olen ollut nuoruudessa viihdyttämässä naisia aikuisviihdealalla. Riittääkö tämä vastaukseksi peräroottorin toimintaan?"

Re: Päivän knoppi

Posted: 21 Jun 2017 22:51
by Roninman
Tai jotakuinkin "Minua on pyydetty male staraksi aikuisviihdevideoon. En tiedä mistä pirun roottorista puhutte?"

Re: Päivän knoppi

Posted: 22 Jun 2017 23:21
by plasmis
Rontti wrote:
20 Jun 2017 12:36
plasmis wrote:
18 Jun 2017 03:01
Olen ollut säätämässä 70-lopun Porsche 911 kaasareita. Kaasutin per pytty. Se oli perseestä. Riittääkö tää vastaukseksi sun bokserikyssäriin? :)
Jotakuinnin yhtä paljon kun "Mä olen ollut nuoruudessa viihdyttämässä naisia aikuisviihdealalla. Riittääkö tämä vastaukseksi peräroottorin toimintaan?"
Vinkki: 911 Porscheissa on käsittääkseni aina ollut bokserimoottorit, ei 180 asteen V-moottorit.

Re: Päivän knoppi

Posted: 27 Dec 2017 13:57
by Rontti
V moottorissa kampiakselin kammessa on kiinni kaksi kiertokankea ja mäntää. Bokserissa joka männälle on oma veivi. 180 asteen V moottorissa vastakkain olevat männät liikkuvat aina samaan suuntaan kun taas bokserissa liikkuvat vastakkain.

Ison raketin tankkaaminen vie aikaa ja kun siilossa olevaa ydinohjusta ei ymmärrettävistä syistä voida pitää tankattuna polttoaineella ja hapettimella kokoajan, niin miten silti jenkkien Minuteman ohjukset voidaan laukaista minuuteissa tuntien sijaan? Boonuksena voisi kertoa mistä tämä nimi Minuteman tulee ja vielä mitä ongelmia tämä jenkkien käyttämä tekniikka aiheuttaa raketin ohjattavuudelle.

Re: Päivän knoppi

Posted: 01 Feb 2018 07:55
by Rontti
Minuteman ohjukset käyttää kiinteää polttoainetta. Vähän niinkun ilotulitusraketit. Nekin on jo valmiiksi tankattuja kun ne ostaa marketista eikä yleensä räjähdä muovikassiin vaikka tulisi pieni kolhu kylkeen. Ongelmat tulee siinä, että vaikka kiinteän polttoaineen rakettia pystyy ohjaamaan joten kuten, sitä ei pysty sammuttamaan nyt vaikka siinä kohtaa, kun pitäisi alkaa laskeutumaan kohti Moskovaa sieltä sub-orbital radalta. Jenkit ratkaisi tän niin, että raketin kyljessä on tuuletusaukkoja, jotka räjäytetään auki kun on aika sammuttaa. Jäljellä oleva ruuti pölläytetään avaruuteen.

Toinen juttu on sitten se, että raketin navigointisysteemit täytyy olla päällä kokoajan. Olis tosi nastaa huoltaa jotain hyrräkompassia, joka on käynnistetty 60-luvulla ja pyörinyt siitä asti taukoamatta.

Minuteman nimitys tulee mun tietääkseni jostain jenkkien vapaussodan ajoilta. Joka kylässä oli ukkoja, jotka nukkui kivääri vieressään jos sattuu engelsmanni tai intiaani tulemaan MEIDÄN MAILLE! Näitä ukkoja kutsuttiin nimellä minuteman. Mua on joskus makkarissa kutsuttu minutemaniksi, mutta olen lähes varma, että mannertenvälisiä ohjuksia ei silti nimetty mun mukaan.

Pelien graffa-asetuksista on tuttu vsync ja sen varmaan kaikki tietää, mitä se tarkoittaa. Sitten on nämä nVidian GSync ja AMD/VESAn Freesync. Mitä nämä kaksi jälkimmäistä tarkoittaa ja ennenkaikkea, mitä käytännön hyötyä niillä sitten saavutetaan?

Re: Päivän knoppi

Posted: 20 Jun 2018 15:58
by Rontti
G-Sync tai Freesync on tekniikoita, joissa näytönohjain kertoo näytölle, koska on aika alkaa piirtämään uutta kuvaa eikä toisinpäin. Perinteinen VSync tarkoittaa, että näyttö ilmoittaa näytönohjaimelle koska kuva on valmis ja sitten näytönohjain voi alkaa laskemaan uutta ruutua. G-Sync/Freesync tarkoittaa, että kun näyttö on piirtänyt kuvan, samaa kuvaa pidetään päällä kunnes näytönohjain ilmoittaa, että nyt on uusi valmis ja aletaan piirtämään sitä. Tuloksena pienempää viivettä ohjauksessa ja mukavampaa näytönpäivitystä kun voidaan aloittaa uuden kuvan piirtäminen heti kun näyttis on valmis.

Jos sekoitetaan 500ml puhdasta vettä ja 500ml puhdasta etanolia, paljonko on lopputuleman tilavuus?

Re: Päivän knoppi

Posted: 21 Jun 2018 03:56
by plasmis
Rontti wrote:
20 Jun 2018 15:58
Jos sekoitetaan 500ml puhdasta vettä ja 500ml puhdasta etanolia, paljonko on lopputuleman tilavuus?
Mikä on lämpötila ja ilmanpaine? Määrittele "puhdas" vesi ja "puhdas" etanoli.

Re: Päivän knoppi

Posted: 22 Jun 2018 06:31
by Tuuppari
plasmis wrote:
21 Jun 2018 03:56
Rontti wrote:
20 Jun 2018 15:58
Jos sekoitetaan 500ml puhdasta vettä ja 500ml puhdasta etanolia, paljonko on lopputuleman tilavuus?
Mikä on lämpötila ja ilmanpaine? Määrittele "puhdas" vesi ja "puhdas" etanoli.
Kossu vissyssä (puhdasta), kaiketi täysin riippumaton ulkoisista olosuhteista. Tilavuus on AINA lopulta tyhjä. 8~)

Re: Päivän knoppi

Posted: 22 Jun 2018 20:03
by Rontti
plasmis wrote:
21 Jun 2018 03:56
Rontti wrote:
20 Jun 2018 15:58
Jos sekoitetaan 500ml puhdasta vettä ja 500ml puhdasta etanolia, paljonko on lopputuleman tilavuus?
Mikä on lämpötila ja ilmanpaine? Määrittele "puhdas" vesi ja "puhdas" etanoli.
Lämpötilalla ja paineella ei ole merkitystä jos olosuhteet pysyy samana ennen ja jälkeen sekoituksen. Puhutaan nyt kuitenkin ihan arkipäiväisestä puhtaasta, eli ~96% etanoli ja edes jollain lailla puhdistettu vesi. Ei tässä haeta mitään mikrolitrajuttuja, vaan homman ajatuksena on josko seos on tilavuudeltaan pienempi, yhtä suuri tai isompi kun alkuperäiset litkut.

Re: Päivän knoppi

Posted: 29 Jun 2018 18:24
by Antti
Eiköhän toi litran pulloon mahdu...