Päivän knoppi

All bout hardware etc.
Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 22 Nov 2013 17:40

Ei ole Oleg.. eikö muka kukaan tiedä? Yksi Neuvostoliiton legendaarisimpia testikuljettajia.

edit: no kertokaa sitten joku (muu kuin Capu), millainen on tämä kobra?
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

Antti
King of Movie Reviews
Posts: 2384
Joined: 06 Sep 2004 22:18
Battletag: Rembrandt#2878
WoT: Rembrandt
MWO tag: Rembrandt
Steam: Rembrandt -Hillo
Location: Raiso.

Re: Päivän knoppi

Post by Antti » 23 Nov 2013 10:02

Huomenta,

Koneen keula nostetaan pystyyn, kuten ärhentelevä kobra. Siitä ei kuitenkaan tehdä silmukkaa, vaan "nojaudutaan" takaisin vaakalentoon. Kone ei siis ota lisää korkeutta, vaan nousee vaaka tasosta pystytasoon ja takaisin. Liian vähän kahvia vielä, mutta eiköhän tuo nyt auennut.

A
------------------
Meidän äiti tekee teidän äideistä ruokaa.
-------------
Image

User avatar
plasmis
Postman (posts always twice)
Posts: 2062
Joined: 14 Jun 2005 19:39
#IRC: plasmis @ ircnet
Eve-Online alias: Eihok & Sinebrychoff
WoT: Plasmis
WoW alias: Paukku (?)
Origin: PlasmaPekka
xboxlive: PlasmaPekka
Steam: plasmis
Location: Tampere, Suomen Saksa
Contact:

Re: Päivän knoppi

Post by plasmis » 23 Nov 2013 10:51

http://www.luftwaffe.de/portal/a/luftwa ... HRQDahbxC/

Luftwaffen ei tarvi selitellä eikä nostella nokkaa, varsinkaan EuroFighterilla :)

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 23 Nov 2013 12:31

Antti wrote:Huomenta,

Koneen keula nostetaan pystyyn, kuten ärhentelevä kobra. Siitä ei kuitenkaan tehdä silmukkaa, vaan "nojaudutaan" takaisin vaakalentoon. Kone ei siis ota lisää korkeutta, vaan nousee vaaka tasosta pystytasoon ja takaisin. Liian vähän kahvia vielä, mutta eiköhän tuo nyt auennut.

A
No tämä oli jotakuinkin oikein. Ideana siis nostaa nokka pystyyn ja jatkaa eteenpäin pohja edellä. Näin saadaan pudotettua nopeutta erittäin nopeasti ja perässä oleva vihulainen huiskahtaa todennäköisesti ohi. Tän manooverin mahdollistaa CCCPn/Venäläisten etumatka propulsion suuntauksessa ja vielä tänäkään päivänä muut ei mun tietääkseni pysty tekemään kobraa yhtä agressiivisesti. Venäläiset on ainoita, jotka pystyy repäisemään kobrassa nokkaa yli 90 astetta ylöspäin ja palaamaan siitä hallitusti vaakalentoon.

Tosta kun kattoo, niin näkee hyvin miten lentskari melkeen pysähtyy ja pystyy edelleen hallitusti jatkamaan lentoa http://www.youtube.com/watch?v=UfTH796fv1A
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 17 May 2014 11:07

Patoputkisuihkumoottoreita on käytännössä kahta eri tyyppiä, ramjet ja scramjet. Idea on siis, että moottorissa ei ole ollenkaan turbiinia, vaan ilma saadaan ahdettua lentämällä tarpeeksi kovaa ja pelkän vauhdin avulla moottoriin painuva ilma puristetaan kapenevaan putkeen ja tällä tavalla saadaan tarvittava ahtopaine suihkumoottorin toimintaan.

Mikä on se oleellisin ero näiden kahden, ramjetin ja scramjetin, toimintaperiaatteessa?
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

User avatar
plasmis
Postman (posts always twice)
Posts: 2062
Joined: 14 Jun 2005 19:39
#IRC: plasmis @ ircnet
Eve-Online alias: Eihok & Sinebrychoff
WoT: Plasmis
WoW alias: Paukku (?)
Origin: PlasmaPekka
xboxlive: PlasmaPekka
Steam: plasmis
Location: Tampere, Suomen Saksa
Contact:

Re: Päivän knoppi

Post by plasmis » 17 May 2014 18:58

Rontti wrote:Patoputkisuihkumoottoreita on käytännössä kahta eri tyyppiä, ramjet ja scramjet. Idea on siis, että moottorissa ei ole ollenkaan turbiinia, vaan ilma saadaan ahdettua lentämällä tarpeeksi kovaa ja pelkän vauhdin avulla moottoriin painuva ilma puristetaan kapenevaan putkeen ja tällä tavalla saadaan tarvittava ahtopaine suihkumoottorin toimintaan.

Mikä on se oleellisin ero näiden kahden, ramjetin ja scramjetin, toimintaperiaatteessa?
Ahtoilman nopeus.
BTW, suomalaisittain J35 Drakeneilla vedeltiin bukatchevin Kobraa mennen tullen. Se koko hömppä on Sukhoin markkinointipuulaakin keksimä juttu. HN pystyy tekemään sen koska siinä on saatanan vahvat moottorit ja toimiva aerodynamiikka. Draken teki sen murto-osalla tehosta koska Saabilla oli vähintään yhtä hyvät ellei paremmat ingenjöörit ku Sukhoilla miettimässä deltasiiven toimivuutta. Drakenilla oli myös aika veikeät (vaaralliset) sakkausominaisuudet :)

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 17 May 2014 20:22

plasmis wrote:Ahtoilman nopeus.
Jee! Ramjetissä ilmavirta hidastuu alle äänennopeuden kun sitä ahdetaan ja tästä aiheutuva shokkiaalto tekee hurrrjan ilmanvastuksen moottorille. Emmä tiedä miten tää käytännössä ja oikeesti tapahtuu. Scramjetissä ilmavirran nopeus on kokoajan yli äänennopeuden ja samaista vastusta ei esiinny. Scramjetti on myös aika paljon vaikeempi suunnitella ja tuppaa pelaamaan vaan tietyllä nopeudella ja ilmanpaineella.
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 17 May 2014 20:39

plasmis wrote:BTW, suomalaisittain J35 Drakeneilla vedeltiin bukatchevin Kobraa mennen tullen. Se koko hömppä on Sukhoin markkinointipuulaakin keksimä juttu. HN pystyy tekemään sen koska siinä on saatanan vahvat moottorit ja toimiva aerodynamiikka. Draken teki sen murto-osalla tehosta koska Saabilla oli vähintään yhtä hyvät ellei paremmat ingenjöörit ku Sukhoilla miettimässä deltasiiven toimivuutta. Drakenilla oli myös aika veikeät (vaaralliset) sakkausominaisuudet :)
Tää mikä tekee Sukhoin cobrasta niin mahdottoman hienon, on kaksi moottoria ja niissä molemmissa erilliset suuttimet, joita voidaan toisistaan riippumatta kuristaa ja kääntää eri suuntiin. Lentsikka säilyttää ohjattavuuden joka akselilla vaikka ilmanopeus on nolla. Taas sitten tiukempi keskustelu aiheesta "onko tästä oikeasti mitään hyötyä" tai delta vs. tavallinen siipi.. ei riitä kompetenssi :D
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

Antti
King of Movie Reviews
Posts: 2384
Joined: 06 Sep 2004 22:18
Battletag: Rembrandt#2878
WoT: Rembrandt
MWO tag: Rembrandt
Steam: Rembrandt -Hillo
Location: Raiso.

Re: Päivän knoppi

Post by Antti » 18 May 2014 02:05

Nyt kun Cobra on käsitelty, niin Rontin avatarista tuli mieleen, että:

Onko Joni hengissä?
------------------
Meidän äiti tekee teidän äideistä ruokaa.
-------------
Image

User avatar
smoke
General of the Army
Posts: 914
Joined: 10 Jun 2005 02:01
#IRC: smoketus
Battletag: smoketus#2237
WoW alias: Gazethiel
Steam: smoketus
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by smoke » 18 May 2014 13:46

Antti wrote:Nyt kun Cobra on käsitelty, niin Rontin avatarista tuli mieleen, että:

Onko Joni hengissä?
Jos sitä Jonia tarkoitat joka Afrikkaan lähti niin on ja onnelisia ovat ja pojan nimeksi tuli Jussi
wow: Gazethiel
irc: smoketus

User avatar
Capu
The Holy Man of FinNexus
Posts: 3286
Joined: 03 May 2007 21:25
#IRC: Capu
Battletag: Belcapu#1343
Eve-Online alias: Capum Huolong,Alt Capu Huolong
WoT: Capum, Capumpum
WoW alias: Paksupepe, Belcapu
Origin: CapuMfi
xboxlive: caPUM
Steam: Capum
GW2 Tag: capu.1087
Location: Jyväskylä, Finland
Contact:

Re: Päivän knoppi

Post by Capu » 18 May 2014 17:33

smoke wrote:
Antti wrote:Nyt kun Cobra on käsitelty, niin Rontin avatarista tuli mieleen, että:

Onko Joni hengissä?
Jos sitä Jonia tarkoitat joka Afrikkaan lähti niin on ja onnelisia ovat ja pojan nimeksi tuli Jussi
Takaisin tulossa kesäkuussa ja miittiin on kutsuttu...suattaapi jopa tulla
"Miksi elää, jos Mononen hautaa halvalla!"
Image

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 19 Sep 2014 19:15

Tällanen helpompi välillä.

Jos sun kotiverkossa sen pelikoneen IP osoite on 192.168.?.? tai 10.?jne ja tällaista osoitetta ei koskaan eikä ikinä reititetä tai näytetä kellekkään julkisessa intternetissä, niin miksi silti google.com tai Finnexus toimii? Siis ihan sopimuksien mukaan, näitä osoitteita ei saa kukaan käyttää julkisessa verkossa.

Juuri ja juuri asiaa aavistava päästetään vähemmällä selittämisellä. Enemmän asiasta tietävä joutuu selittämään miten paluupaketti näihin "näkymättömiin" osoitteisiin tulee perille.

edit: Ai niin, on vielä yksi pätkä osoitteita joita ei käytetä netissä. 169.254. alkuiset. Näillä osoitteilla on ihan oma tarkoituksensa ja puoli boonuspistettä sille joka tunnistaa ja selittää nää osoitteet.
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

User avatar
Zakar
Officer, Sisu
Posts: 3017
Joined: 08 Jun 2005 14:26
#IRC: Zakar@QNet
Battletag: Zakar#2207
WoT: ZakarFin
WoW alias: Zakár, Zakarian
Origin: ZakarFin
Steam: samissm
Location: Espoo

Re: Päivän knoppi

Post by Zakar » 20 Sep 2014 15:21

Rontti wrote:Tällanen helpompi välillä.

Jos sun kotiverkossa sen pelikoneen IP osoite on 192.168.?.? tai 10.?jne ja tällaista osoitetta ei koskaan eikä ikinä reititetä tai näytetä kellekkään julkisessa intternetissä, niin miksi silti google.com tai Finnexus toimii? Siis ihan sopimuksien mukaan, näitä osoitteita ei saa kukaan käyttää julkisessa verkossa.

Juuri ja juuri asiaa aavistava päästetään vähemmällä selittämisellä. Enemmän asiasta tietävä joutuu selittämään miten paluupaketti näihin "näkymättömiin" osoitteisiin tulee perille.

edit: Ai niin, on vielä yksi pätkä osoitteita joita ei käytetä netissä. 169.254. alkuiset. Näillä osoitteilla on ihan oma tarkoituksensa ja puoli boonuspistettä sille joka tunnistaa ja selittää nää osoitteet.
Kaapeli-/ADSL-modeemi tai vastaava reititin toimii porttina ylemmän tason verkon (usein palveluntarjoajan kuten Sonera/Elisa/DNA) ja esim kodin sisäverkon välissä ja reitittää verkkoliikennettä näiden kahden verkon välillä. Tämä reititin saa ylemmän verkon palvelimelta julkisen IP:n ja tarjoaa sisäverkolle eli esim. kotiverkossa oleville koneille oman IP-avaruuden (192.168.?.? tai 10.?). Sisäverkossa olevilla koneille määritellään (usein automaagisesti ko. reitittimen DHCP-palvelimen toimesta) IP:n lisäksi gateway-osoite joka on ko. reitittimen sisäverkon osoite ja jota kautta bitit liikkuu haetun osoitteen mukaan joko sisäverkossa tai ulkoverkkoon. Kun sisäverkosta lähtee pyyntö ulkoverkkoon niin reititin pitää sisäisesti NAT "taulua" ja muokkaa ulosmenevää pyyntöä korvaten ns. lähdeosoitteen omalla julkisella IP:llään. Kun vastaus ulkoverkosta tulee takaisin niin NAT:n kautta vastaus reititetään sisäverkossa olevalle koneelle. Ulkoverkosta katsottuna kaikki sisäverkosta tulevat pyynnöt tulevat reitittimeltä jonka takia vaikkapa http://www.moanmyip.com kertoo reitittimesi julkisen IP-osoitteen eikä koneesi näyttämää IP:tä.

Jollet ole erikseen määritellyt ns. port-forwardia reitittimeen niin ulkoapäin tulevat yhteydenotot pysähtyvät reitittimeen ellei alkuperäistä pyyntöä ole lähettyä sisäverkosta ja täten pyynnölle löydy vastinetta NAT:sta. Port-forwardilla voit siis pakottaa tiettyyn porttiin tulevat pyynnöt aina reitittymään tietylle sisäverkon koneelle. Julkisessa verkossa 192.168.?.? tai 10.? osoitteita ei saa käyttää siitä syystä ettei reititin pystyisi päättelemään pitääkö pyyntö välittää sisäverkkoon vai ulkoverkkoon jos molemmista löytyy sama osoite. Sisäverkon saa samalla logiikalla pelaamaan epäluotettavasti jos siinä pyörii useampi DHCP-palvelimena toimiva kone/reititin. Näin verkon sisällä saattaa olla useammalla koneella sama IP-osoite jolloin liikenne reitittyy väärin.

Bonariin fiilispohjalta muistelisin että 169.254. alkuisia osoitteita käytetään multicasteihin eli ko. osoitteisiin lähtevät bitit menevät verkon sisällä kaikille koneille ja niistä kiinnostuneet laitteet voivat kuunnella ko. dataa. Näin esim videostreamiä voi lähettää verkkoon välittämäti montako konetta sitä kuuntelee/lähettämäti jokaiselle clientille erikseen samaa dataa tai jos on useamman palvelimen klusteri niin palvelinten ei tarvitse tietää toisistaan viestitelläkseen keskenään.
<@Grif^Work> saken ois pitäny muuttaa nimekseen Slackke
Vek'nilash: Zakár - Chainhealer | Zakarian - Holy diver/"worst healer ever" -random dps warrior
Ravencrest: Zakaranth - DKtank | Mohko - more dots
IRC: Zakar@Qnet

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 21 Sep 2014 11:03

Mm.. no ehkä riittävän lähelle. Koko NAT hässäkän toiminta perustuu enemmänkin TCP:n perusideaan. Eli TCP on niin kutsuttu yhteydellinen protokolla (TCP=Transmission Control Protocol). TCP huolehtii, että kaikki paketit molempiin suuntiin menevät perille ja oikeassa järjestyksessä. TCP:llä ei voi vain lähettää yhtä pakettia ja toivoa parasta, vaan prosessiin kuuluu kättelyt ja yhteyden muodostamiset ja muut tällaiset rimpulat, jolloin NATtaava reititin siinä välissä voi tunnistaa sisäverkosta lähtevän yhteyspyynnön ja huolehtia sen jälkeen, että tähän TCP yhteyteen kuuluvat paketit löytävät ulkoverkosta perille sisäverkon puolelle.

UDPn (Unified Datagram Protocol muistaakseni) kanssa tilanne on vähän kinkkisempi. UDP ei sisällä minkäänlaisia mekanismeja yhteyden muodostamiseen tai ylläpitoon. Paketissa on vain kohdeosoite, lähdeosoite ja paketti löytää jotain kautta perille tai sitten ei. UDPn käyttö on luonnollisesti paljon kevyempää ja nopeampaa, koska kättelyitä ei erikseen tehdä. NAT teknologiaa sinänsä ei ole mitenkään standardoitu ja eri valmistajien reitittimet toimivat kukin vähän omalla tavallaan. Reititin voi arvailla ja yrittää tunnistaa UDP liikennettä ja paluupaketteja tai sitten ei.

Port forwarding (ja UPnP) on taas ihan oma juttunsa eikä varsinaisesti liity tähän mitenkään.

169.254 osoitteet, ei sinne päinkään. Multicast osoitteet on 224. alkuisia. Heh, enpä muuten edes muistanut koko multicast hommaa :)
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

User avatar
Zakar
Officer, Sisu
Posts: 3017
Joined: 08 Jun 2005 14:26
#IRC: Zakar@QNet
Battletag: Zakar#2207
WoT: ZakarFin
WoW alias: Zakár, Zakarian
Origin: ZakarFin
Steam: samissm
Location: Espoo

Re: Päivän knoppi

Post by Zakar » 21 Sep 2014 13:24

Close enough :) mutta ei ollut ainakaan googletettu vastaus! :D
<@Grif^Work> saken ois pitäny muuttaa nimekseen Slackke
Vek'nilash: Zakár - Chainhealer | Zakarian - Holy diver/"worst healer ever" -random dps warrior
Ravencrest: Zakaranth - DKtank | Mohko - more dots
IRC: Zakar@Qnet

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 27 Sep 2014 22:25

169.254. osoitteet on periaatteessa ihan julkisia osoitteita Microsoftin nimissä. Osoitteissa ei siis sinänsä ole mitään "outoa" tai sovittua, ne on ihan normaaleja, varattuja nettiosoitteita. Microsoft ei kuitenkaan käytä noita osoitteita julkisessa verkossa mihinkään, vaan ne on varattu ns. APIPA osoitteiksi. Ei nyt tule mieleen, mistä toi lyhenne tulee.. jotain Automatic IP diibadaaba. Jos Microsoftin käyttiksessä verkkokortille on laitettu automaattinen IP osoite ja DHCP tsysteemeillä ei saada haettua esim. ISPltä osoitetta, käyttis heittää kortille arvalla 169.245. alkavan osoitteen. Tällön esim. eristettyyn kytkimeen liitetyt kolme PCtä saavat osoitteensa ja pystyvät juttelemaan keskenään, vaikkei IP osoitteita ole erikseen määritelty.

Käytännössä tää tosin tarkoittaa sitä, että kun komentoriville kirjoittaa ipconfig ja tuloksena on 169.245.x.x, niin jotain on vituillaan.

Jos lentokone laitetaan kiitoradan mittaiselle liukuhihnalle ja tää hihna viritetään niin, että se pyörii taaksepäin tasan samaa vauhtia kuin lentokone menee eteenpäin, niin pystyykö lentsikka nousemaan ilmaan?
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

User avatar
zirith
General
Posts: 817
Joined: 13 Jun 2005 10:22

Re: Päivän knoppi

Post by zirith » 28 Sep 2014 13:00

Rontti wrote: Jos lentokone laitetaan kiitoradan mittaiselle liukuhihnalle ja tää hihna viritetään niin, että se pyörii taaksepäin tasan samaa vauhtia kuin lentokone menee eteenpäin, niin pystyykö lentsikka nousemaan ilmaan?
Tällei nopealla ajattelulla krapulassa, niin ei!

Se että lentokone nousee ylös, pitää ilmavirran tulla lentokoneen siipien alle, että saadaan noste koneelle. Koska lentokone kulkee samaa vauhtia kuin liukuhihna, pysyy lentokone paikallaan ja tämä aiheuttaa sen, että ilmavirta on nolla => ei nostetta.
-- Zirith The FrostFire Mage --
-- Terboil The Feral Druid --
-- Valkyyria The BELF Biatch WL --

User avatar
smoke
General of the Army
Posts: 914
Joined: 10 Jun 2005 02:01
#IRC: smoketus
Battletag: smoketus#2237
WoW alias: Gazethiel
Steam: smoketus
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by smoke » 28 Sep 2014 13:23

zirith wrote:
Rontti wrote: Jos lentokone laitetaan kiitoradan mittaiselle liukuhihnalle ja tää hihna viritetään niin, että se pyörii taaksepäin tasan samaa vauhtia kuin lentokone menee eteenpäin, niin pystyykö lentsikka nousemaan ilmaan?
Tällei nopealla ajattelulla krapulassa, niin ei!

Se että lentokone nousee ylös, pitää ilmavirran tulla lentokoneen siipien alle, että saadaan noste koneelle. Koska lentokone kulkee samaa vauhtia kuin liukuhihna, pysyy lentokone paikallaan ja tämä aiheuttaa sen, että ilmavirta on nolla => ei nostetta.
Mythbustersit testas tätä ja hyvin kone nousi ilmaan... ihan siis oikea kone oli ja ne viritti lentokentälle "liukuhihnan"
wow: Gazethiel
irc: smoketus

User avatar
T-1
Officer, Sisu
Posts: 685
Joined: 17 Mar 2008 00:14
#IRC: T-1 / Thet
WoT: TheT
WoW alias: Ronxs

Re: Päivän knoppi

Post by T-1 » 28 Sep 2014 21:23

smoke wrote:
zirith wrote:
Rontti wrote: Jos lentokone laitetaan kiitoradan mittaiselle liukuhihnalle ja tää hihna viritetään niin, että se pyörii taaksepäin tasan samaa vauhtia kuin lentokone menee eteenpäin, niin pystyykö lentsikka nousemaan ilmaan?
Tällei nopealla ajattelulla krapulassa, niin ei!

Se että lentokone nousee ylös, pitää ilmavirran tulla lentokoneen siipien alle, että saadaan noste koneelle. Koska lentokone kulkee samaa vauhtia kuin liukuhihna, pysyy lentokone paikallaan ja tämä aiheuttaa sen, että ilmavirta on nolla => ei nostetta.
Mythbustersit testas tätä ja hyvin kone nousi ilmaan... ihan siis oikea kone oli ja ne viritti lentokentälle "liukuhihnan"
Kompaan tätä, tuli joskus katsottu samaa jaksoa - Idea oli siis se että voima nousua/liikumista varten ei välity pyörien kautta vaan potkuri vai mikälie propelli ny onkaan aiheuttaa liikkeen / ilmavirran siipien alle jotta päästään ilmaan ... tai jotenkin näin se meni :P

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Päivän knoppi

Post by Rontti » 04 Oct 2014 11:15

Jos asiaa nyt miettii hetken järjellä.

Jos auton renkulat pyörivät kahdeksankympin vauhtia ja hihna menee 80 kmh taaksepäin, auto pysyy paikallaan. Paikallaan oleva lentokonehan ei pysty nousemaan ilmaan, koska siipien noste perustuu ilman virtaukseen siipien ohi/ympärillä. Hihna ja lentokone eivät kuitenkaan liity toisiinsa juuri millään lailla.

Autossa renkaat välittävät voimaa tiehen ja saa auton menemään eteen tai taaksepäin. Lentokoneessa pyörät taas ainoastaan pitävät konetta pystyssä eivätkä osallistu eteenpäin vetävään voimaan millään lailla. Lentokone liikkuu eteenpäin "ottamalla kiinni" tien sijaan ympäröivästä ilmasta ropellin tai turbiinin avulla. Alla oleva hihna voi mennä eteen, taakse, ylös tai alas, mutta lentokonetta se ei kiinnosta millään tavalla. Lentokoneen ropelli vetää edelleen täysin hihnasta riippumatta lentokonetta eteenpäin.

Kuvitelkaa iso, jännitetty kumilanka kiinni lentokoneen keulaan ja kiitoradan päähän. Kun lentsikasta päästetään irti, kumilanka alkaa vetää konetta eteenpäin vaikka hihna alla röllöttelisi miten päin.
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest