Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

FPS Guild FinnKillas public chatter

Moderator: Finnkillas

Post Reply
User avatar
Snikunovits
Ponygirl with a mace
Posts: 14
Joined: 01 Apr 2009 19:23
#IRC: Snickers
Steam: >Snickers<
Location: Kaarina
Contact:

Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Snikunovits » 08 Dec 2009 21:38

Image

Kolme viikkoa on kulunut siitä, kun Valve Software julkaisi Left 4 Dead 2:n. Osa teistä saattaa muistaa, kun kirjoitin lokakuun lopulla postauksen ensireaktiostani L4D2:n demoon noin parisen tuntia sen ilmestymisen jälkeen. Olin silloin vast'ikään luopunut L4D2:n boikotoinnista, ennakkotilannut pelin ja päättänyt antaa sille mahdollisuuden. Kyseisestä artikkelista onkin huomattavissa toiveikkuutta ja optimismia.

Loppujen lopuksi kävikin niin, että L4D2 ajoi minut takaisin ykkösosan pariin.


Määrä vastaan laatu

Steamin foorumeilla kuulee usein puolustettavan L4D2:hta sillä perusteella, että siinä on kaikki mitä ykköspelissäkin sekä kaikki mitä ykköspelistä puuttuu. Kuten demoversiossa oli jo nähtävissä, peli tarjoaa uudet survivor-hahmot, uusia zombeja, uusia grafiikkaefektejä, uusia kampanjoita sekä erityisesti uusia aseita ja uusia lisävarusteita. Erityisesti kahta jälkimmäistä on painotettu ratkaisevana tekijänä, kun halutaan todistaa jatko-osan paremmuus edeltäjäänsä nähden.

Aseita löytyy nyt törkeän paljon enemmän ja pistooleissakin voi valita vaikkapa Sig/Glock -combon ohella Desert Eaglen tai mahdollisen meleeaseen välillä. Mikäli sattuu pelaamaan samalla servulla saksalais(t)en kanssa, löytää asepöydältä myös Counter-Strike: Sourcen pyssyjä, joilla kompensoidaan saksalaisten rajusti sensuroitua versiota pelistä. Pyssyissä ei kuitenkaan ole tuntumansa puolesta mitään järin suuria eroja, mitä ne nyt näyttävät ja kuullostavat hieman erilaisilta. Kalashnikov on tietysti tulinopeudeltaan hitaahko ja SCAR (tai kuten Tuuppari sitä kutsuu, "sohlo") ampuu aina kolmen padin bursteja, mutta alkuperäisen Left 4 Deadin M16 on silti monipuolisempi... paitsi tietysti L4D2:ssa, missä siitä on tehty muovisempi ja epätarkempi, ehkäpä juuri tekemään AK-47 ja SCAR haluttavimmiksi vaihtoehdoiksi. Ykköspelin hyljeksitty Hunting Rifle on puolestaan saanut rinnalleen puoliautomaattisen G3:n. Jännää on myös, miten munakkaampi ulkonäkö ja kauniimpi ääni tekee G3:sta suositumman vaihtoehdon, vaikka sen ainoa eroavaisuus "hirvikivääriin" näyttäisi olevan suurempi lipas. Kentistä voi myös löytää kranaatinheittimen, jolla tosin osuu helpommin itseensä ja omiin kuin zombeihin. Infectedien onneksi sen splash damage on kuitenkin ryssitty tyylikkäästi, joten zombeilla pelaavien ei tarvitse säikähtää metrin päässä räjähtävää kranua.

Zombeja pilppuavat meleeaseet ovat saaneet osakseen suurimman suosion. Pelaaja voi poimia infectedien kurmottamista varten peliympäristöstä paistinpannun, krikettimailan, sorkkaraudan, sähkökitaran, katanan, pampun, kirveen, viidakkoveitsen tai moottorisahan. Saksalaisille on lisäksi tarjolla puukko ja pelin ennakkotilanneille baseball-maila. Suurin osa meleeaseista on kuitenkin identtisiä muutoin kuin ulkonäkönsä puolesta, mitä nyt osa aseista teloo zombeja helpommin (mikä on siis visuaalinen efekti, eikä vaikuta itse pelaamiseen) ja niiden kantama saattaa olla hieman pidempi. Moottorisahassa on myös rajoitettu määrä bensaa eikä sitä voi tankata uudelleen, joten kovin pitkään sillä ei rehvastella. Meleeaseista ei sinällään ole niin paljon iloa kuin luulisi ja zombien silppuamiseen kyllästyy huomattavan nopeasti. Pidemmällä tähtäimellä kannattaa pysytellä ykkösen tutuissa tuplapistooleissa, joilla voi hätätilanteessa ampua Hunterin pois kauempana lojuvan kaverin päältä kun primaariaseesta on kudit loppu ja kyse on sekunneista. Yritäpä samaa meleeaseella!

Muita lisävarusteita ovat Bile Bomb, eli kapseliin runnottu Boomerin yrjö (josta jokin pelaaja totesi pilkallisesti sen olevan Team Fortress 2:n jaratepurkki uudella skinillä), pillerislottiin menevä adrenaliiniruiske (kuin pilsut, mutta vähemmän helaa ja hetkellinen vauhtiboosti) sekä helaslottiin menevät defibrillatorit, joilla voidaan elvyttää kuollut pelaaja henkiin. Yrjöllä voidaan vaikkapa saada zombit käymään Tankin kimppuun tai kerääntymään samaan syssyyn kuten pipebombilla, mutta ilman räjähdystä. Adrenaliini on hyvä tiukoissa tilanteissa missä pitää päästä karkuun ja äkkiä, mutta muutoin siitä ei ole kovin paljoa iloa. Defibit ovat osoittautuneet raivostuttaviksi Versus-peleissä, missä survivorin tappaminen ei enää merkitse mitään kunhan tiimikaverit koluavat kaikki nurkat läpi. Eräässäkin pelissä samainen kaveri elvyytettiin kolme kertaa kuolleista, eli infectedien hurja panostus jo muutenkin ylivarustettuja survivoreja vastaan tehtiin täysin turhaksi. Laattojen tuominen mukaan tarkoittaa myös ragdolleista luopumista, eli survivorit kuolevat tönkösti ja esianimoidusti jotta elvyytysanimaatio voidaan toistaa sujuvasti.

Helaslottiin voi myös napata mukaansa laatikon, joka sisältää neljä lipasta tuliammuksia tai räjähtäviä ammuksia (eli lipas per henkilö). Nämä arcademaiset bonukset ovat käytännössä yhtä tyhjän kanssa, mitä nyt niillä voi tiimitoveriin osuessa aiheuttaa entistä enemmän harmia kuin tavallisilla luodeilla.


Hyvää päivää

L4D2 jatkaa L4D1:n tarinaa, mutta hylkää edellisosan Pennsylvanian ja tutut hahmot. Tilalle saadaan Jenkkilän etelävaltioiden punaniskameininki Savannahissa ja New Orleansissa sekä näiden lähiympäristössä. Uusina hahmoina ovat urheiluvalmentaja Coach, mekaanikko Ellis, pelimies Nick ja toimittaja Rochelle. Kampanjat on nyt tiiviimmin linkitetty toisiinsa ja niitä on heti kättelyssä viisi kappaletta verrattuna ykkösosan neljään alkuperäiskampanjaan. Lisäksi kaikki kampanjat on heti tarjolla Versus-peleihin, toisin kuin ykkösosassa, jossa pystyi alunperin pelaamaan vain No Mercya ja Blood Harvestia Versus-moodissa.

Valve kuitenkin mokasi pahasti tuomalla suurimpaan osaan kentistä auringonvaloa. Ykköspelin tunnelmallinen pimeys loistaa poissaolollaan lähes kaikissa kampanjoissa, mitä nyt Swamp Feverin kolme ensimmäistä chapteria sijoittuvat aamuhämärään ja Hard Rainin viimeiset pari kenttää alkuiltaan ja taivaan tummentavaan rankkasateeseen. Ainoastaan Dark Carnival tapahtuu yöaikaan. Savannahin uumenissa pelattava aloituskampanja Dead Center sekä New Orleansin kampanja The Parish tapahtuvat molemmat päiväsaikaan. Valoisuus muuntaakin pelin alkuperäisestä survival horror -teemasta huolettomaksi splatteriksi, mitä en alkuunkaan odottanut - saati halunnut - L4D-peliltä.

Kenttädesignissa ei ole osattu huomioida infectedeillä pelaavia samalla tavoin kuin ykkösessä. Horisontaalisesti laajat kentät vähäisillä korkeuseroilla ja luoksepääsemättömillä katoilla rajoittavat varsin tehokkaasti Hunterin ja Smokerin kaltaisten hahmojen käyttöä. Myös kenttien ulkonäkö heittelehtii turhankin usein tylsästä (iso osa Swamp Feveristä ja The Parishista) rumaan (Dead Centerin kolmosmappi). Pelin ainoa yökampanja Dark Carneval puolestaan kärsii eriskummallisesta teemastaan, mitä joko rakastaa tai inhoaa. Itseäni ei ainakaan kiehtonut huvipuistoteema, ja koko "sirkuspellet ovat pahoja" -klisee alkaa tuntua väsähtäneen ylihypetetyltä. Hard Rain - vaikka kierrättääkin viimeisen puolikkaansa ajan samoja mappeja kuin alussa - on kaikin puolin ehkäpä pelin hienoin ja onnistunein kampanja, jonka kentät näyttävät hyviltä ja jossa hyödynnetään Valven lupailemia vaihtuvia sääilmiöitä.

Yksikään kampanjoista ei kuitenkaan yllä alkuperäisen pelin No Mercyn tai Blood Harvestin tasolle. Myös Dead Airin ja Death Tollin alkupuoliskojen tyylisiä infectedeille ystävällisempiä kenttiä (esim. Dead Airin kakkoschapter on Smokerilla pelaavien unelma) ei tästä pelistä löydy samalla tavalla (Dead Centerin 1. ja 4. kenttä sekä The Parishin finale ovat harvinaisia poikkeuksia). Ykköspelin kentät saattoivat olla lähempänä putkijuoksua, mutta ainakin ne tuntuivat mielenkiintoisilta ja niissä oli mukavasti vaihtelua, toisin kuin esim. The Parishissa, jonka kaikki chapterit viimeistä lukuun ottamatta näyttävät samalta. L4D1 myös tarjosi survivoreille mielenkiintoisempia kulkureittejä.


Promised You a Miracle

Koska L4D2 on jatko-osa, siltä odotettiin huomattavia uudistuksia ykkösosaan nähden. Tässäpä hieman niistä:

L4D2:en grafiikkaa ja tekoälyä on viilattu uuteen uskoon. Valven mukaan tällä tarkoitetaan siis a) entistä ehompia efektejä ja pelimodeleita sekä b) toimivampia botteja. Valve myös lupaili kesäisissä haastatteluissa pelin sisältävän c) vaihtuvia sääilmiöitä sekä d) parannellun A.I. Directorin, joka osaisi muunnella peliympäristöä avaamalla uusia reittejä ja sulkemalla toisia. Muita luvattuja featureja olivat e) uudet Special Infected -hahmot sekä nk. f) Rolling Crescendot, jotka poistaisivat ykköspeliä riivanneet ongelman kulmakämpin kanssa. g) Versus - jonka pitäisi nyt olla uusien infectedien ansiosta toimivampi ja dynaamisempi - saa rinnalleen Scavenge Moden, kun taas Co-opia pelailevat voivat haastaa itsensä Realism Modessa. Innokkaat fanit olivat myös satavarmoja siitä, että h) L4D2 olisi vapaa ensimmäistä osaa riivanneista bugeista - olimmehan me toimineet pelin betatestaajina pelaamalla ykkösosaa ja tiedottamalla kaikista ongelmista! Myös i) tarinaa luvattiin olevan enemmän.

Miten sitten kävi?

a) Graafinen uudistus tarkoitti ilmeisesti samaa kuin entistä enemmän silmille hyökkäävä HDR Bloom sekä Common Infectedien uusi, karkkimaisen sarjakuvamainen ulkoasu

b) Bottien uudesta tekoälystä riittänee todisteeksi tämä video

c) Vaihteleva sää on nähtävillä vain ja ainoastaan Hard Rain -kampanjan viimeisessä puoliskossa. Vaihtuvuus on luokkaa "pelaat hyvin niin sataa rankasti, pelaat huonosti niin sataa vähemmän rankasti". Ei siis kovin dynaaminen feature.

d) Ympäristöään muokkaava A.I. Director puolestaan tyytyy vaisuun cameoon kahdessa kohtaa peliä: Dead Centerin kolmoskentässä survivorit saattavat toisinaan joutua valitsemaan, edetäkö yhdessä kohtaa kenttää kerrosta alempaa kuin tavallisesti ja The Parishin kolmannessa osion hautausmaalla saattaa joskus tulla eteen metalliaita, jolloin joutuu kiertämään hieman toisesta paikkaa. Molemmissa tapauksissa kyseessä on vain hieman eri reitti, mikä ei tuo nähtäväksi mitään mullistavaa eikä myöskään pakota pelaajia luomaan uusia taktiikoita.

e) Charger, Spitter ja Jockey ovat kaikki räätälöity ehkäisemään kämppiviä ja tiiviisti yhdessä kulkevia survivoreita. Valitettavasti niistä ei ole lainkaan samalla tavalla iloa kuin alkuperäisen pelin Tuplahunu-Smoker-Boomer -yhdistelmistä. Charger ajaa käytännössä saman asian kuin Hunter, mutta on suhteellisen helposti väistettävissä. Lisäksi sillä on helppo missata kohde ja se joutuu lataamaan uutta hyökkäystään törkeän kauan. Chargerilla on myös kyky paiskoa tielleen osuneita survivoreja ilmaan hyökkäyksensä aikana, mutta se ei hyödytä infectedejä survivorien osatessa väistyä tieltä. Lisäksi Chargerilla tuppaa olemaan paha tapa kompastella senttimetrin korkuisiin nyppylöihin ja keskeyttää hyökkäyksensä sen vuoksi.

Spitterillä saa kämppivän survivorin liikkeelle, mutta liikkuvia kohteita vastaan se on käytännössä turha. Spitterin sylki tekee myös todella paljon läimää, joten ei välttämättä menee kauaa kunnes Valve nerffaa sen jossakin päivityksessä, kuten kävi ykköspelin Hunterille ja tämän kyvylle tehdä tuplasti läimää ollessaan tulessa.

Jockeylla on ilmeisesti tarkoitus antaa opetus liian kauaksi tiimitovereistaan joutuneelle survivorille, mutta on täysin hyödytön mikäli (tai pikemminkin 'koska') kaikki kulkevat tiiviisti yhdessä. Jockey ei myöskään tapa incappaamaansa survivoria, ellei onnistu ajamaan tätä alas jostakin korkeudesta (mikä puolestaan on harvinaista tasaisen kenttädesignin takia).

f) Rolling Crescendot ovat infectedien kannalta hyvä lisäys, mutta niitä hyödynnetään yllättävän vähän. Niitä löytyy kaikista kampanjoista yhteensä vain seitsemän kappaletta kolmessa kampanjassa (kaksi Dead Centerissä, kolme Dark Carnevalissa sekä kaksi The Parishissa, joista toinen on kampanjan finaali). Kolme viidestä finaalista ovat niitä perinteisiä "istu ja odota" -taktiikalla päihitettäviä loppukliimakseja.

g) Versus toimii entistä huonommin: uusien infectedien lisäysten vuoksi ykköspelin tuttuja, koko tiimin kerralla incappaavia comboja (esim. kolme Hunteria ja yksi Smoker tai neljä Hunteria) ei enää saa. Lisäksi peli päättyy välittömästi, mikäli kaikki vastapuolen pelaajat päättävät lähteä, eli enää ei ole mahdollista jäädä odottelemaan uusia pelaajia vaan täytyy palata takaisin lobbyyn.

Quhin ennustus osui oikeaan: Scavenge osoittautui yllättävän viihdyttäväksi peliformaatiksi, jossa pääsee leikkimään Versusta mutta lyhyempinä peleinä. Scavengessa on survivalien tarkoituksena kerätä läheiseen generaattoriin tai autoon bensaa, jota saa poimimalla kenttään sijoitetuista 16:sta bensakanisterista. Infectedien tehtävänä on tietysti estää tämä ja yrittää saada survivorit pudottamaan kanistereita, jolloin Spitter voi räkiä niiden päälle ja siten tuhota niitä. Tank ei ole pelattavissa tässä moodissa, mutta survivoreilla on muutoinkin hankalaa, sillä Scavengessa on Survivalin tapaan jatkuvasti ilmestyviä zombihordeja. Eniten kanistereita kerännyt tiimi voittaa.

Realism-moodi on käytännössä vain vaikeampi variantti Co-opista. Siinä survivorien ympärillä nähtävä aura on jätetty pois, Witch tappaa kerrasta ja kuolleita survivoreita ei voi pelastaa komeroista.

h) Pelaajat yllättyivät pahanpäiväisesti huomatessaan L4D2:n sisältäneen sellaisia bugeja, joita ykkösessä oli jo korjattu ajat sitten (!), sekä liudan uusia bugeja, kuten Tankin ilmestymisen aikana tapahtuva nykiminen (jota ei ollut L4D2:n demossa), mikrofoniasetusten resetoituminen pelin aikana, pelin kaatuminen mapinvaihdon aikana ja bile bombin aiheuttavat grafiikkavääristymät. Monet pelaajista menettivät myös achievementinsa puolitoista viikkoa pelin julkaisun jälkeen syystä, jota en tiedä.

i) Mikä tarina? Dead Centerin alkua ja The Parishin loppua lukuun ottamatta tarinankerrontaa ei ole paljon mitään. Introvideokin on edelleen se sama mainostraileri, eikä mikään kunnon johdanto. Se on myös ristiriidassa pelin itsensä kanssa, sillä introvideolla survivorit tuntevat toisensa jo ennen Dead Centerin alkua, kun taas itse pelissä he tutustuvat vasta Dead Centerin ykkösmapin loppupuolella.


Konsolipelaajille

L4D2 tarjoaa pääosin sellaista sisältöä, jonka olisi voinut pikkuhiljaa julkaista ykköspeliin DLC:nä tai lisälevynä. Peliä boikotoineet ja edelleen boikotoijat muistuttavat myös, että he olisivat aivan hyvin halukkaita maksamaan lisämateriaalista. Valve kuitenkin pykäsi ulos kokonaan uuden pelin, jonka on nyt pelätty jakavan L4D-yhteisön kahtia sekä tappavan L4D1:n. Miksi näin?

Eräs Steamin foorumeilla kirjoittaneista arveli tämän johtuneen konsolipelaajista. Microsoft ei ollut järin innokas Valven ajatuksesta julkaista ilmaisia DLC-paketteja X-Box 360-pelaajille, eikä Valve ollut ilmeisen halukas lähtemään väittelyyn tämän ohjelmistojätin kanssa. Valve itse perustelee L4D2:hta sillä, että se sisältää niin paljon uusia ideoita ja ominaisuuksia että olisi ollut turhaa julkaista niitä ykköspelin lisäreinä. Ehkäpä jotkut Valven työntekijöistä ovat oikeasti tätä mieltä, mutta epäilisin suuremman syyn olevan kuitenkin haluna tarjota lisämateriaali konsolipelaajille ilman, että Microsoft saa siitä pennin hyrrää.

Konsolimaisuus paistaa muutenkin kakkososassa todella näkyvästi: jo pelin päävalikko vyörytettävine ikoneineen, suurine fonttineen ja epäkäytännöllisin ja puuttellisin valikoin varustettuna on kuin konsolipelistä. Pelaajia helpotetaan ja ohjastetaan huomattavasti enemmän kuin ykkösosassa, ja esimerkiksi hahmot höpisevät kiusallisen ilmiselviä "vinkkejä" aloitteleville pelaajille. Pelin yleisfiilis tuntuu huomattavasti naiivimmalta ja lelumaiselta: ykköspelissä tuskin oltaisiin ikinä nähty tehtävää, jossa asekauppaan linnoittautuneelle punaniskalle haetaan sikspäkki cokista. Tiivis tunnelma on vaihtunut nopeatempoiseen goreiluun. Kaikin puolin tuntuma on kovin pahvinen ja mainstream.


Paluu Pennsylvaniaan

Pian L4D2:n julkaisun jälkeen hehkutettiin, kuinka upea peli se on ja miten L4D1 on nyt "turha ja kuollut". Nyttemmin Steamin foorumeille on kuitenkin alkanut ilmestyä toisenlaisia threadejä:

* Why L4D2 is bad, and L4D1 is abandoned.
* Show, don't tell: The Parish as an example of bad storytelling + Chetin vastaus
* Am I the only one who feels this way?
* There's a clown in my horror shooter (or: why I miss the tone of L4D1)
* I'm beginning to wonder, is Valve the laziest company ever?
* So let's have a discussion about Dead Center (L4D2-fani kritisoi Dead Centerin designia)
* I want to like playing the Special Infected
* Why I came back...

Oma suosikkini on sarkasmia tihkuva "Why you should buy L4D2. The boycott was dead wrong".

Left 4 Dead 1 ei ole kuollut. Se on edelleenkin ylilyömätön survival horror -moninpeli. L4D1 menetti toki liudan pelaajia kakkosen ilmestyessä, mutta jotkut veteraanit ovat palanneet takaisin toimivampaan ja hiotumpaan ykköseen. Joidenkin fanien mukaan myös iso osa ykköstä riivanneista griefereistä on siirtynyt kakkoseen. Myös äskettäin ollut 75% alennus toi L4D1:lle uusia pelaajia, joista todella moni tuntuu olevan innoissaan ostoksestaan.

L4D2 ei missään tapauksessa voi korvata peliä, joka toimii paremmin, näyttää paremmalta, kuullostaa paremmalta ja tuntuu paremmalta. L4D1 on audiovisuaalisesti valovuosia kakkososaa parempi: sen huolella harkitut hämyisät värit, ambientmainen soundtrack ja viihdyttävä kenttädesign hakkaavat mennen tullen yhden vitsin varaan (lolrednecks) nojaavan aurinkoisen jatko-osansa ja sen kammottavan pseudokantrivingutuksen.

Ykkösessä on vähemmän aseita ja infectedejä, mutta samalla se myös hyötyy minimalismistaan. Olen koko tänä aikana onnistunut pelaamaan vain yhden kokonaisen Versus-pelin L4D2:ssa, sillä useimmat pelit päättyvät jo ensimmäisen tai toisen mapin jälkeen vastustajien lähtiessä. Alkuperäisessä pelissä sentään annetaan mahdollisuus odotella uusia pelaajia.

Tämä kaikki siis todistaa vääräksi väittämän, jonka mukaan L4D2:ssa on kaikki mitä ykkösessäkin ja paljon enemmän. Siitä puuttuu huomattavan paljon niitä asioita, mitkä tekivät alkuperäisestä pelistä niin helvetin hienon... mukaan lukien tietysti ykkösosan survivorit ja kampanjat (jotka tullaan tietysti ennen pitkää modaamaan mukaan - tosin sillä erolla, että niissä tulee olemaan kaikki kakkososan lisäykset mukana, joten aivan samaan kokemukseen ei tulla pääsemään)!

Aion toki pelata L4D2:hta edelleen, erityisesti Scavengea, mutta se ei koskaan tule korvaamaan L4D1:tä, sen hahmoja, sen kampanjoita, sen musiikkia ja sen tajuttoman hienoa tunnelmaa.

Hei, ehkäpä Valve teki sittenkin oikein julkaistessaan L4D2:n. Nyt ykkösosa säilyy puhtaana "vanillana" ja välttää kaikki typerät uudistukset ja karkkikuorrutteet.


L4D2 - Lyhyesti

HYVÄÄ:
- Hard Rain
- Scavenge Mode
- Rochellea lukuun ottamatta uudet survivorit "ihan kivoja"
- uudet infectedit
- Rolling Crescendot
- kaikki mapit heti pelattavissa Versuksessa

HUONOA:
- uudet kampanjat pääosin tylsähköjä ja valoisia
- Versus ei toimi kunnolla
- ei vanhoja survivoreita
- ei tippaakaan ykköspelin tunnelmaa
- uudet varusteet toisinaan turhia tai pelibalanssin sotkevia
- kenttädesign suosii survivoreja turhan usein
- karmea musiikki
- pelin huumori paikoitellen todella väkinäistä
- genre vaihtunut survival horrorista karkkisplatteriin
- Survival Mode edelleen tylsää ja nyt myös glitchinvarma (kentän ulkopuolelle pääseminen johtaa kultamitalin sijasta ennen aikaiseen kuolemaan kun pelaajaa rankaistaa tyhjästä ilmestyvällä hapolla)
- "tehty konsolipelaajille" (© Tuuppari, 2009)

Left 4 Dead 2 on kuin digi-TV: kukaan ei sitä halunnut, mutta silti siihen pakotettiin.

76 / 100


Loppukevennys

151 young flu patients have exhibited abnormal behavior

OH SHI-
Last edited by Snikunovits on 09 Dec 2009 06:35, edited 18 times in total.
Reason: typoja korjailtu...
Image

User avatar
Tuuppari
Lieutenant General
Posts: 758
Joined: 20 Oct 2008 05:00
WoT: Nakkipipo
Steam: Peutsi
Location: Maapallolla

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Tuuppari » 09 Dec 2009 06:16

Hienoa Snicu, sun takia meni aamu pikäksi kun tuon luin..

Mutta itseasiassa hyvin samankaltaisia kokemuksia pelistä itsellä. Ei loistava, pikemminkin siedettävän ja säälittävän väliltä tuo tunnelma versus pelissä. Ja saatan toistaa itseäni kun sanon, että monesti pelin keskellä havahtuu tunteeseen "karkkia konsolilapsille". Jokin asia vain ei istu näppäimistölle ja hiirelle siinä kohdin.

Scavenge on kyllä pelin kerma, siinä on L4D1 tunnelmaa edes raapaistu hivenen.
Diktatuuri on ainoa toimiva demokratia.
Image
Image

User avatar
Snikunovits
Ponygirl with a mace
Posts: 14
Joined: 01 Apr 2009 19:23
#IRC: Snickers
Steam: >Snickers<
Location: Kaarina
Contact:

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Snikunovits » 09 Dec 2009 06:37

Kiitoksia Tuuppari siitä, että pistit kunnollisen vastauksen eikä mitään puppugeneraattorikopipastaa, kuten eräs toinen tuntemani henkilö... :?

:P
Image

User avatar
Tuuppari
Lieutenant General
Posts: 758
Joined: 20 Oct 2008 05:00
WoT: Nakkipipo
Steam: Peutsi
Location: Maapallolla

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Tuuppari » 09 Dec 2009 09:24

Enemmänkin olisin laittanut, mutta oli lädettävä duuniin. Tässä loppuja ajatuksia:

Boomerin ja huntterin nerffaus on tehty ehkä tarkoituksella, jotta uusien inffien käyttö tuntuisi suureltakin edistykseltä pelillisesti ja saisi pelaajan tuntemaan pelin uudelta, eikä vanhan toistolta. Sinänsä nuo kolme uutta inffiä ei tuo muuta lisää pelille, kuin konsolilla ne ovat helpommin hallittavissa, kuin esimerkiksi huntteri ja boomeri L4D1:ssä. Spitterin kantomatka on valtaisa ja ”portsari” suoraviivainen tankki.

Äänimaailmassa ei jaksa enää hymyilyttää, kuin Elliksen lakoninen toteamus ”I´m down”.

Aseita riittää joka tarkoitukseen, mutta mele aseet on omasta mielestä liiankin tehokkaita. ja kuten Hezo kerran laittoi ajatuksen ilmaan siitä miksi mele aseita jaksaa heiluttaa loputtomiin, mutta aseella ja pistooleilla meletessä alkaa kädet väsymään. M16 menee, tactical ok, UZI ja ämpäri 5 on samaa luokkaa kuin 1:n UZI:t. Sohloon ja AK:hon kaipaisi ironsight toimintaa.

Aivan kuten Snicu kirjoitti L4D1:ssä moni asia on loppupeleissä parempaa kuin kermavaahdolla ja bling bling rakeilla kuorutettu 2:n.

Viihtyvyysarvoltaan maanantain Talvisota 2 venäläisiä vastaa 1:ssä todisti pelin oikean sielun. Hektistä vääntöä ja kiireellisiä taktiikoita jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa pelin keskellä. Pimeitä nurkkia vältellen, ahtaassa tilassa tankkia vastaa tapellessa. Jollakin tapaa 1:n peli pyörii pienemmällä alueella aiheuttaen enemmän sekasortoa, kuin 2:ssa jossa ollaan monesti enemmän levällään. Asiaan saattaa vaikuttaa hunujen määrä, 2-3 huntteria voi perseenkokoisella alueella incapata 3 pelaajaa samaan aikaan. Siinä on viimeisellä (Hezo) survilla kiire saada joku apuun hunujen alta.
Diktatuuri on ainoa toimiva demokratia.
Image
Image

User avatar
Snikunovits
Ponygirl with a mace
Posts: 14
Joined: 01 Apr 2009 19:23
#IRC: Snickers
Steam: >Snickers<
Location: Kaarina
Contact:

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Snikunovits » 13 Dec 2009 23:49

Image

Rontti
Sky Marshall
Posts: 1405
Joined: 07 Apr 2004 00:12
Location: Helsinki

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Rontti » 22 Dec 2009 11:40

Olipa hyvä että viikonloppuna pikku viskissä pudotin tän Stiimistä, vaikka ei kyllä ollut minkäänlaista aikomusta taikka halua alkaa pelaamaan. Kaippa joku päivä pitää käydä kattoon kuitenkin..
"Rontti rakkauden työssä.." -Mr. Joni

User avatar
Tuuppari
Lieutenant General
Posts: 758
Joined: 20 Oct 2008 05:00
WoT: Nakkipipo
Steam: Peutsi
Location: Maapallolla

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Tuuppari » 23 Dec 2009 07:42

Hommaa se mumble 1.2 ja tuu sinne roikkuun, porukat roikkuu siellä nykyään.
Diktatuuri on ainoa toimiva demokratia.
Image
Image

User avatar
Roninman
Lieutenant General
Posts: 741
Joined: 18 Mar 2004 03:09
Eve-Online alias: Roninman
WoT: Roninman
WoW alias: Grondal
Location: Dominican Republic

Re: Left 4 Dead 2 - kuollut jo syntyessään?

Post by Roninman » 23 Dec 2009 13:22

Itse ainakin närkästyin tuosta että jatko-osa pukattiin ulos noinkin piakkoin, vaikkaykkösosaan oli luvattu lisäsisältöä julkaisun aikoihin. Aiemmin katsoin että tunnelma on jotakuinkin kadonnut pelistä, ykkösessä sitä sentään oli. Borderlands ilmestyi samoihin aikoihin kuin tämä peli ja huomattavasti kannattavampi hankinta. Border ja L4D ovat kummatkin samaa suuntaa olevia pelejä, yksinpelinä ei pahemmin viitsine peliä käynnistää mutta 2-4 jampalla erittäin hauskoja. Mieluummin tosiaan L4d1 + Borderlands, kuin L4d1 + L4d2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests